Kod kreskowy to graficzne przedstawienie określonych danych poprzez układ ciemnych i jasnych pasków, który ustalony jest przez zasady budowy określonego kodu – tzw. symboliki. Rozróżniane są znaki kodujące dane oraz pomocnicze, które są przypisane określonej symbolice.
Symbolika jest zbiorem zasad, w jaki jest zbudowany dany kod kreskowy. Definiuje sposób, w jaki znaki pisma zostają zaprezentowane w postaci naprzemiennych jasnych i ciemnych elementów, które tworzą to, co nazywamy kodem kreskowym.
Symbol kodu tworzony jest z zestawu elementów, które ustrukturyzowane są według określonej symboliki oraz liternictwa czytelnego dla człowieka. Dzięki kodom kreskowym możliwa jest automatyczna identyfikacja, pozwalająca w znacznie bardziej efektywny sposób wprowadzać dane do systemów komputerowych niż w przypadku ręcznych metod. Identyfikacja oznaczonych obiektów może dokonywać się bez bezpośredniego udziału człowieka. Technologia kodów kreskowych jest powszechnie stosowana od kilkudziesięciu lat i jest jednym z najczęściej wybieranych sposób na oznaczenie i identyfikację produktów lub innych przedmiotów.
Dzięki wprowadzaniu kodów kreskowych w przedsiębiorstwie możliwe jest znaczące usprawnienie pracy, co umożliwia obniżenie kosztów jego działania. Przekłada się to na większe szanse firmy na poprawę swojej konkurencyjności. W trakcie rozwoju technologii kodów kreskowych, stworzonych zostało wiele ich rodzajów (ponad 260), jednak obecnie stosowane są tylko najbardziej wydajne z nich.